Zoeken

Neuro Associatieve conditionering(NAC)

Bijgewerkt op: 14 nov. 2021

Yvette Ben Salem, 13 November 2021


Als je een dubbeltje bent word je nooit een kwartje..

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg...

Het gaat me nooit lukken..

Dat is niet voor ons soort mensen weggelegd...

Drink nooit je calorieën..

Van vet word je dik...

Als je teveel eieren eet krijg je een hoog cholesterol..

Duitsers zijn niet te vertrouwen..

Zonder diploma zal je nooit succesvol zijn...

Een kerstdiner voorbereiden is veel werk..


Neuro associatieve conditionering, ik moest even oefenen om dit er enigszins vloeiend uit te krijgen. Neuro associaties zijn de links die gelegd worden in ons brein tussen wat je ervaart en wat je erbij denkt en voelt. Voorgeprogrammeerde responses die we door de jaren heen hebben opgepikt, die vooruitgang of verandering saboteren. Een verwachting is door een neurale associatie gekoppeld aan een handeling of een gebeurtenis, waaruit een overtuiging ontstaat. Denk aan één van de meest bekende voorbeelden van conditionering, de hond van fysioloog Ivan Pavlov begint te kwijlen als hij eten ziet.


Ons brein wil ons veilig houden en wil liever niet dat we te spannende avonturen aangaan. Doel is om pijn, lijden, vernedering, schaamte te alle tijde te voorkomen. Als ik bijvoorbeeld denk aan sporten, dan denk ik aan buiten adem zijn, steken in mijn zij, zweet en een paars-rood aanlopend hoofd en omstanders die dan (met een zuchtende afkeurende blik) eventueel zouden kunnen overwegen een ambulance te bellen. Mijn reptielenbrein dat gebrand is op overleven dirigeert mij dan liever richting bank om uit te rusten, het kan maar zo zijn dat ik ineens zou moeten rennen indien er gevaar zou dreigen. Dus zo beland ik op mijn XXL bank met wat extra calorierijk voedsel, je weet immers nooit wanneer er een hongersnood of schaarsheid kan uitbreken, better safe than sorry.


Vanuit de intentie ons veilig te houden worden we vanaf de geboorte geprogrammeerd met waarschuwingen. Ik heb mijn kinderen geprogrammeerd met "samen uit, samen thuis', net zoals als mijn moeder bij mij en mijn zusje deed. 'Nooit in een gracht plassen als je gedronken hebt' is ook iets wat ik al roep sinds ze klein zijn omdat ik ergens had gelezen over mictie syncope, flauwvallen na plassen en dat circa 200 mannen per jaar hierdoor verdrinken. En hoppa, nu jij dit leest ga je het waarschijnlijk ook tegen je zonen roepen want ik maak aanspraak op angst. Als je mijn zonen nu zou vragen wat ze absoluut nooit mogen vergeten, hameren ze deze 2 zaken zonder nadenken op in koor. Een hele hoop andere zaken vergeten ze regelmatig, dat is weer een ander onderwerp... Dit is dus onbewust een reactie, 95% van ons gedrag komt uit ons onbewuste, slechts 5% is werkelijk bewust gekozen. Dankzij die 95% schakelen we tijdens het autorijden zonder na te denken, kauwen we op ons voedsel, trekken we een dikke jas aan als het vriest, weten we precies waar de bananen liggen in de supermarkt, poets je elke dag je tanden en check je zonder nadenken of je de deur wel op slot hebt gedaan. Allemaal best handig.


Gedurende je hele leven pik je dit soort conditioneringen op, als je het maar vaak genoeg hoort blijft het vanzelf hangen. Dit wordt ook bewust ingezet om angst te versterken, denk aan Jut en Jul die ons tijdens de persconferenties steeds weer wijzen op alle mogelijke gevaren en consequenties als je niet doet wat zij adviseren. Eenmaal goed genesteld in je brein, wordt het een gewoonte. Je bent je er niet meer van bewust.


De neuro associatieve conditionering die ik direct krijg met het schrijven van dit artikel is dat ik dat niet kan, want wat denk jij nou? Dat je een wetenschapper bent ofzo? Daar weet jij toch helemaal niet genoeg van? Je moet expert zijn om over dit soort onderwerpen te schrijven. Je kan niet goed schrijven, je bent slecht in grammatica. En dan ga je dat publiceren op social media ofzo? Wat zullen 'ze' wel niet denken? Misschien krijg je commentaren dat je het fout hebt omschreven? Dan sta je voor schut hè, dan is het gedaan met de pret. Hierdoor nemen we vaak geen risico, en beperken we ons tot onze comfortzone.


Een ander deel in mij denkt: toen ik dit al luisterend naar hoofdstuk 39 van het luisterboek Master your Mindset van Michael Pilarczyk ontdekte, ik een ahaaaa- momentje had. De gedachtegangen die hij omschreef waren ineens heel helder de onbewuste reden dat ik veel dingen niet doorzet. En dat kwartje-vallende-moment wil ik graag delen zodat ook jij een ahaa momentje krijgt! Dat zou mij dan voldoening en plezier brengen en daar steekt het goede nieuws, namelijk het tweede stukje van dit hele fenomeen de kop op. Het plezier-element ofwel naar plezier toe bewegen. Want als ik dit schrijf word ik blij, ik werk aan mijn droom van toegevoegde waarde te zijn voor andere mensen en hier voldoening in te vinden. Dat dit impact kan hebben op een ander motiveert mij en hierdoor doe ik het lekker toch. Ik bedenk mij dat mensen (myself included, anders zou ik hier niet opkomen, iets met perceptie is projectie) die kritisch zijn over dit stuk waarschijnlijk ook door dit hele NAC fenomeen heel kritisch zijn naar zichzelf.


Je hier bewust van zijn, is al een hele stap. Zo ga je uit de automatische piloot, en ga je jezelf eens wat kritische vragen stellen. Waar ben ik bang voor? Is dat echt waar? Weet ik dat zeker? Kan het ook anders zijn? Welke onbewuste overtuiging schuilt hierachter? Wat wil ik nu echt? Hoe zou het zijn als het wél lukt? Zodra je bewust bent van wat je tegenhoudt of juist motiveert kun je dit inzetten om de gewenste verandering of actie waar te maken. Alleen zoals het ooit in je brein terecht kwam kan je het veranderen. Het vergt oefening, training en herhaling.


Verandering is niet moeilijk, ook deze gedachte is een vorm van NAC. Het is een kwestie van bewustwording, weer zo'n woord wat je overal hoort. Je ten alle tijden bewust zijn van je eigen gedrag en gedachten, hoort weer bij persoonlijk leiderschap, de vaardigheid om jezelf te leiden en richting te geven.


Ik kan jou helpen hier in te duiken met behulp van oefeningen en NLP modellen (neuro linguïstisch programmeren) . Dit zal je helpen jou het inzicht te geven waarom je doet wat je doet, of denkt wat je denkt. De connectie te maken tussen je brein en je hart en je onbewuste drijfveren waaruit onbegrensde mogelijkheden tevoorschijn komen. Je meer bewust zijn van de beslissingen die je neemt en meer de controle over je gedrag en gedachten. Voor mij bracht het ook meer empathie, begrip en nieuwsgierigheid naar hoe anderen dat doen en dat maakt verbinding makkelijker.


Wat zou jij willen veranderen?


Hartelijke groet,

Yvette


Boekentips:

Michael Pilarzcyk - Master your Mindset

Tony Robbins - diverse boeken


#neuroassociatieveconditionering #bewustwording #coaching #nlpcoaching #michaelpilarzcyk #persoonlijkleiderschap


Volg me op instagram (Yvette Ben Salem Coaching) voor een dagelijkse dosis content die je aanzet tot denken!


Op alle teksten op mijn website rust auteursrecht, © 2021 Yvette Ben Salem. Het is zonder toestemming niet toegestaan om de teksten te kopiëren, verspreiden of op een andere manier openbaar te maken. De artikelen en blogs zijn geschreven vanuit persoonlijke ervaring, mijn NLP opleiding, ervaringen, en opgedane kennis. Deze website is geen officiële zorginstelling/ instantie.


163 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven