Zoeken

Hoe is het met je Nervus vagus?

Bijgewerkt op: 1 dag geleden

Yvette Ben Salem, 31 December 2021



Sun zeep

Al jaren heb ik last van nachtelijke kuitkrampen. Ik heb al alles geprobeerd, slaap standaard met een blok Sun zeep onder mijn matras onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet, drink veel water, rek en strek, neem magnesium supplementen, kussen onder de benen en een pittenzak. Nou. Je zou denken dat het dan wel opgelost moet zijn. Maar nee. De huisarts schreef mij medicatie voor om de spieren te ontspannen. Top. Het ging snel beter maar de bijwerkingen waren velen malen erger dan de kwaal zelf (misselijkheid, vieze smaak, geen auto meer mogen rijden etc). Dat schiet dus niet op.


Oorzaak

Bij veel kwaaltjes krijg je van de huisarts een receptje of wat oppervlakkige adviezen zoals stress vermijden of je dieet aanpassen als hij/zij al naar je eetgewoontes vraagt. Wat is de reden dat we door medici niet altijd worden meegenomen in het 'waarom'? Vragen we het onszelf wel voldoende af of nemen we gewoon genoegen met een pil en klaar zodat we weer door kunnen? 'Doe maar eens even wat rustiger aan' is een goede tip maar net iets meer diepgang zou ons meer intrinsieke motivatie brengen om daadwerkelijk met de oorzaak aan de slag te gaan.


Ik vroeg Google waarom ik kuitkrampen heb. Dan zoeken we het zelf wel uit. Ik kwam terecht bij de nervus vagus. Ik had werkelijk geen flauw idee dat ik over een nervus vagus beschik. Ik dook in allerlei artikelen, youtube filmpjes en een boek. Hieronder mijn ontdekkingen vertaalt in mijn eigen woorden.


De nervus vagus is één van de belangrijkste, langste en meest complexe zenuw in ons lichaam. Het is de verbinder tussen geest en lichaam. Zoals ik het begrijp is het een soort van netwerkkabel die vanuit de hersenstam via allerlei vertakkingen langs de oren, hals, strottenhoofd, longen, hart, maag en darmen loopt. Hij speelt onder andere een rol bij ademhaling, spijsvertering, hartslag, reflexen (slikken, hoesten etc) maar ook onze mentale gezondheid is verbonden met deze enorme zenuw.


De nervus vagus zorgt voor herstel in ons lichaam. Teveel prikkels en een disbalans tussen doen en rusten kunnen ervoor zorgen dat je teveel adrenaline en cortisol aanmaakt. Dit kan de nervus vagus verstoren waardoor hij vertraagt. Dat kan zich vertalen in diverse klachten zoals hartkloppingen, slaapklachten, misselijkheid, diarree, hoge bloeddruk, onrust, buikklachten, flauwvallen, maagzuur, hyperventilatie, verstijvingen van spieren (ahaaaaa!), chronische pijnklachten... de lijst is lang. Het is eigenlijk je nervus vagus die de rem erop gooit en je zegt: "Yo. Halloooo, calm down"!


De kunst is om je bewust te worden van wat je systeem zoal belast, hieronder wat voorbeelden van prikkels:


Prikkels uit je dagelijkse leven:

Teveel hooi op je vork

Teveel verantwoordelijkheid

Gedoe op werk met collega's

Ruzies (familie, partner, vrienden...)

Slecht zelfbeeld

Angsten

Fight-Flight-Freeze situaties

Niet kunnen begrenzen - met als gevolg rancune

Altijd met de ander bezig zijn

Bagatelliseren, vermijden

Reisstress

Je anders voordoen

Continu onder druk staan

Boosheid

Teveel herrie

Piekeren

Frustratie

Zorgen om de kinderen, ouders, anderen..

Zorgen om geld ...

Teveel bewijsdrang, perfectionisme

....


Prikkels ontstaan in het verleden:

Trauma ( b.v. onveilige thuissituatie, veel ruzie, agressie, altijd op je tenen hebben moeten lopen, pesten, angsten, een ongeluk, ziekte...)

Verlies van een dierbare

Verdriet over gebeurtenissen uit het verleden

Verstoorde familierelaties


Balans herstellen

Je stimuleert je nervus vagus door ervoor te zorgen dat je aan de slag gaat met het verlagen, neutraliseren of oplossen van de prikkels en deze weer terug in balans brengt door o.a.:


Beweging, wandelen, praten, oude wonden helen, lachen, yoga, massages, zwemmen, natuur, mediteren, ontspanning zoeken, lezen, voelen, knuffelen, seks, verbonden zijn met anderen, dankbaarheid beoefenen, minder werken, bewust ademhalen vanuit je diafragma, je adem inhouden en je borst op te zetten, goede nachtrust, koud water douchen of kompressen in bv je nek, zingen of neuriën (ohmmmmmmm....), gorgelen, oogoefeningen links-rechts kijken (je deed het net hè, hahaha) , goede voeding, probiotica....


Dit resulteert op den duur in een betere doorbloeding, spijsvertering, mentale balans, pijnvermindering, sneller herstel.....


Your mind, emotions and body are instruments and the way you align and tune them determines how well you play life.
- Harbhajan Singh Yogi -

Ofwel we hebben in veel gevallen alles in onszelf om ons systeem weer in balans te brengen door er bewust over na te denken en te kijken hoe we onze batterij weer even kunnen opladen of onze klachten zelf kunnen verminderen.


Opruimen

Ging er bij jou een lampje branden en herkende je de benoemde prikkels of klachten? Geeft jouw lichaam signalen dat het tijd is om je te gaan verdiepen in onderliggende oorzaken? Ben je bereid en klaar om daar gehoor aan te gaan geven? Ik kijk graag met je mee naar wat er allemaal bewust maar vooral onbewust speelt en wat je nog mag aangaan en opruimen om zo meer balans en rust te krijgen in je geest en lijf.


Hele fijne jaarwisseling,

Yvette


#bewustwording #coaching #nlpcoaching #burnout #persoonlijkleiderschap #nervusvagus #mindbody #balans


Instagram voor dagelijkse reminders en goede vragen: https://www.instagram.com/yvette.ben.salem.coaching/


Boekentips: Activeer je nervus vagus, Luc Swinnen

Bronnen: Wikipedia, GGZ, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5859128/




Op alle teksten op mijn website rust auteursrecht, © 2021 Yvette Ben Salem. Het is zonder toestemming niet toegestaan om de teksten te kopiëren, verspreiden of op een andere manier openbaar te maken. De artikelen en blogs zijn geschreven vanuit persoonlijke ervaring, mijn NLP opleiding, ervaringen, research in de vermelde bronnen en opgedane kennis. Deze website is geen officiële zorginstelling/ instantie, ik ben geen medicus of wetenschapper.

80 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven